Google
 

Monday, September 6, 2010

Allah Basuh Umat Nabi

Sepertimana Tsunami 2004 telah membawa air bah yang besar dari laut untuk membasuh Atjeh dari maksiat, kealpaan dan kegaganasan, nampaknya air bah yang melanda Pakistan kini sedang memberi kesan yang sama. Saya bertemu dengan seorang pembesar dari Atjeh baru-baru ini yang memberitahu saya bahawa peristiwa tsunami benar-benar menakutkan dan mengingatkan mereka tentang siapa sebenarnya Allah, dan telah membersihkan buminya dari segala macam penyakit yang telah melanda bumi yang sekitika dahulu merupakan nur cahaya keIslaman serta keMelayuan yang merebak keseluruh pelusuk Nusantara.

Di harapkan selepas ini umat di Pakistan pula akan bangkit sebagai kaum yang baharu dalam iltizamnya untuk menjadi umat yang mengingati kekuasaan Allah dan pemberianNya menerusi Islam. Kaum-kaum Muslim yang lain patut mengambil iktibar bahawa nama sahaja Islam tidak memadai untuk menjamin kesejahteraan hidup. Kita patut membaharui janji dengan Allah pada setiap kali solat dari awal subuh lagi. Islam bukanlah hak kami. Tidak akan terjamin di Akhirat kelak apa yang ada pada nama atau salasilah nenek moyang Muslim kita. Yang akan menjadi penghitung kelak adalah pada amal yang salih lagi ikhlas. Umat ramai negara Islam hari ini masih leka. Iran pula terkenal dengan sindiket pengedaran dadahnya di sini. Pendatang dari Indonesia pula dengan jenayah dan perniagaan tubuh manusia. Di Malaysia pula kita turut leka dan berpuas bahawa Islam kita adalah sempurna padahal terdapat banyak kezaliman yang berleluasa di sekililing kita tanpa kita sedari.

Janji Allah pasti. Akan dipertontonkan kepada kita semua tentang kealpaan kita. Air merupakan rahmat dariNya. Ia juga diguna sebagai bala yang paling berkesan sejak zaman Nabi Nuh a.s. lagi. Semoga kita mengambil pengajaran dan menerima apa yang Allah berikan.

1 comment: